E-biznes – przykłady firm, które odniosły sukces
Polski rynek e-commerce z roku na rok rośnie w siłę. Co rusz pojawiają się tu nowi gracze, zachęceni ogromnymi możliwościami, jakie daje ten sposób sprzedaży. Niestety tylko nielicznym udaje się wykorzystać tę szansę w pełni i zawojować rynek swoimi produktami i usługami. Ta niełatwa sztuka zdecydowanie udała się jednak wymienionym poniżej markom.
Polski biznes elektroniczny – oto firmy, którym się udało
Elektroniczny biznes to niezwykle wymagający typ działalności. Od przedsiębiorców wymaga wykazywania się innowacyjnością oraz umiejętnością szybkiego reagowania na dynamicznie zmieniające się światowe trendy. Skuteczne prowadzenie elektronicznego przedsiębiorstwa to ciągły rozwój swoich usług, pozyskiwanie nowych kontaktów i maksymalne wykorzystywanie możliwości, jakie dają współczesne technologie internetowe. E-biznes to specyficzna sfera – by lepiej odnajdywać się w tym świecie, warto analizować modele biznesowe marek, które odniosły sukces, oraz na bieżąco śledzić ich poczynania na rynku.
Allegro.pl
Przykładem biznesu, który odniósł niekwestionowany sukces na polskim rynku internetowego handlu, jest serwis Allegro. Jest to platforma handlu internetowego łącząca specyfikę typowego portalu aukcyjnego z elementami znanymi z takich modeli biznesowych e-commerce jak elektroniczne centrum handlowe. Na platformie Allegro kupować i sprzedawać mogą zarówno osoby prywatne (model consumer-to-consumer) jak i firmy (modele business-to-client i business-to-business). Na przestrzeni lat serwis znacząco rozwinął listę dostępnych metod płatności oraz dostawy, dostosowując się do dynamicznie zmieniających się potrzeb konsumentów robiących zakupy w sieci.
Od momentu założenia popularność serwisu zdaje się nieprzerwanie rosnąć, co przekłada się także na zwiększenie różnorodności dostępnych towarów. Obecnie można tu kupić zarówno produkty dostępne w każdym sklepie, jak i przedmioty bardzo niszowe, dedykowane kolekcjonerom. Serwis stale się rozwija, rozbudowując funkcjonalności platformy i wprowadzając nowe reguły i udogodnienia dla sprzedawców i kupujących. W 2021 roku Allegro uruchomiło także swoją sieć automatów paczkowych.
GOG.com
Założona w 2008 platforma GOG.com (GOG to skrót od Good Old Games) obecnie jest jednym z najbardziej liczących się serwisów specjalizujących się w internetowej sprzedaży gier. Choć początki e-sklepu obejmowały przede wszystkim dystrybucję starszych tytułów, obecnie można tu znaleźć także najnowsze, najbardziej rozchwytywane pozycje. GOG.com już od początku swojej działalności celował w zagraniczne rynki i to właśnie one odpowiadają dziś za ponad 90% sprzedaży dokonywanej w ramach platformy.
Wirtualna społeczność graczy doceniła model biznesowy serwisu nie tylko ze względu na oferowane w nim klasyczne, rzadko dostępne już tytuły. Platforma cieszy się sympatią kupujących także przez swoją funkcjonalność i intuicyjność oraz brak uciążliwych zabezpieczeń antypirackich (tzw. DRM) w sprzedawanych pozycjach.
Answear.com
Wymieniając popularne polskie sklepy internetowe nie sposób nie wspomnieć o Answear. Ten założony w 2011 roku serwis od samego początku zajmował się wyłącznie internetową sprzedażą odzieży. W tym zakresie model biznesowy firmy nie zmienił się znacząco aż do dziś, jednak Answear dynamicznie się rozwija. W przeciągu ostatniej dekady marka uruchomiła sprzedaż w licznych krajach Europy Środkowo-Wschodniej, między innymi w Czechach, na Ukrainie i w Bułgarii. Firma planuje otwierać swoje filie również w innych państwach regionu, w szczególności na Bałkanach (Grecja, Serbia oraz Bośnia i Hercegowina) oraz na północy (Litwa, Łotwa i Estonia).
W 2021 oferta sklepu wzbogacona została o dział Home & Lifestyle. W tym roku też miało miejsce wejście Answear na warszawską giełdę. Obecnie sklep osiąga liczbę ponad 150 tys. produktów pochodzących od ponad 500 marek, zarówno tych najpopularniejszych (na przykład Nike, Mango), jak i prestiżowych (m.in. Boss, Tommy Hilfiger czy Michael Kors).
Eobuwie.pl
Sklep eobuwie.pl już od przeszło 15 lat związany jest z rynkiem e-commerce. W ofercie platformy znaleźć można obuwie wielu topowych marek, a firma nieustannie poszerza swój asortyment o najnowsze kolekcje polskich i międzynarodowych brandów oraz rozwija marki własne. Na przestrzeni lat swojej działalności eobuwie.pl odznaczone zostało licznymi prestiżowymi nagrodami (m.in. pięcioma Diamentami Forbesa), zdobywając uznanie ze względu na jakość asortymentu, tempo ekspansji zagranicznej czy innowacyjność.
Do 2022 roku firma uruchomiła sprzedaż w 18 krajach, a 25 marca 2022 roku zadebiutowała w Austrii. Właściciel marek eobuwie.pl i Modivo, Modivo S.A, zapowiada ekspansję do kolejnych krajów i skupia się rozwoju swoich zagranicznych filii. Jak zapowiada prezes zarządu, do 2025 roku aż 80% przychodów spółki ma być generowane przez działalność międzynarodową.
Artykuł partnera
Zobacz
Karta charakterystyki produktu – jakie dane...
W dzisiejszych czasach bezpieczeństwo i wiedza o produktach chemicznych są niezwykle ważne. Czy...
E-sim w smartwachu - jak to działa?
Smartwatche zyskują coraz większą popularność, stając się nie tylko modnym gadżetem, ale i...
Niedziele handlowe 2023 - kiedy można zrobić...
Niedziele handlowe to temat, którym wiele osób jest zainteresowanych, zwłaszcza w...
Komentarze (0)