Pozycjonowanie sklepów internetowych
Sklep internetowy ma jedno główne zadanie – sprzedawać. Aby było to możliwe klienci muszą trafić pod właściwy adres www. Jak do tego doprowadzić? Należy sprawić, by odnośnik do sklepu wyświetlał się w pierwszej dziesiątce, a nawet w pierwszej trójce, wyników wyszukiwania. Do osiągnięcia tego celu konieczne jest pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce.
Pozycjonowanie sklepów internetowych to zagadnienie niezwykle rozległe i wymagające wielu, prowadzonych jednocześnie działań. Do najważniejszych z nich należą: stworzenie witryny przyjaznej użytkownikom i robotom wyszukiwarek, wybór odpowiednich słów kluczowych i strategii pozycjonowania, przygotowanie wartościowych treści, pozyskiwanie linków a wreszcie analiza efektów i ewentualna korekta działań.
Sklep przyjazny użytkownikom a SEO
Jeśli sklep internetowy chce sprzedawać musi być przyjazny użytkownikowi. Klient, który ma problem ze znalezieniem interesującego go produkt, nie otrzyma wszystkich niezbędnych do podjęcia decyzji zakupowej informacji, będzie miał trudności ze złożeniem zamówienia czy opłaceniem zakupów – opuści sklep i kupi towar u konkurencji. Natomiast jeśli bez wysiłku dokona zakupu, chętnie będzie wracał do sklepu.
User experience jest także ważne z punktu widzenia SEO. Po pierwsze zadowolony użytkownik może polecić sklep znajomym przesyłając lub udostępniając w mediach społecznościowych odnośnik do witryny. Naturalny profil takiego odnośnika przyczynia się do tworzenia odpowiedniej struktury linków, która przekłada się na pozycję w wyszukiwarce. Ponadto Google coraz większą wagę przy tworzeniu rankingów stron przykłada do ich użyteczność dla internautów. Użyteczność jest oceniana na podstawie zachowań userów odwiedzających stronę: czasu przebywania na niej czy interakcji jakich dokonują.
Budowa sklepu internetowego
Dla SEO ogromne znaczenie ma także prawidłowa budowa sklepu oraz jego optymalizacja pod kątem robotów wyszukiwarki. Aby oszczędzić sobie niepotrzebnego trudu i wydatków warto jeszcze przed stworzeniem strony wybrać agencję SEO. Wskaże ona odpowiedni kierunek działań. Dzięki temu efekty pozycjonowania będą szybciej widoczne.
Sklep internetowy, aby był przyjazny wyszukiwarce powinien mieć krótkie adresy URL, pozbawione polskich znaków oraz wszelkiego rodzaju znaków specjalnych. Strona musi posiadać wersję mobilną, czyli prawidłowo wyświetlać się na urządzeniach mobilnych. Powinna także szybko się wczytywać. Google zwraca także ogromną uwagę na bezpieczeństwo danych, dlatego warto postarać się o certyfikat SSL, który potwierdza bezpieczeństwo szyfrowania przesyłanych pomiędzy użytkownikiem, a serwerem.
Wartościowy content
Google wyżej wyświetla w wynikach wyszukiwania strony, które mają unikalny i wartościowy content. Ogromnym złem jakie można wyrządzić sklepowi internetowemu jest powielanie tych samych treści w obrębie witryny. Nawet jeśli firma oferuje dziesięć żarówek, które różnią się od siebie jedynie mocą – dla każdej należy stworzyć oddzielny opis. To zadanie żmudne, ale roboty Google z równą dezaprobatą traktują strony z powielonymi opisami, jak i nie zawierające żadnych treści.
Jeszcze gorszym pomysłem jest kopiowanie opisów producenta lub treści znalezionych na innych strona www. Pomijając kwestie praw autorskich, kopiowanie treści, czyli duplicate content jest surowo karane przez wyszukiwarki. Sklepy i strony tracą szans uzyskania wysokich miejsc w
wynikach wyszukiwania. W tekstach na stronie powinny też znaleźć się frazy kluczowe, ich wybór to element kreowania strategii SEO.
Strategia pozycjonowania
Fraza kluczowa to zwrot lub określenie, na które pozycjonowana jest strona internetowa. Jeśli klient wpisze w wyszukiwarkę wybrane słowa klucze, wówczas wśród pierwszych wyników powinien zobaczyć adres sklepu pozycjonowanego na daną frazę. Wybór słów kluczowch zależy od specyfiki sklepu i branży, w której on działa. Frazy mogą być ogólne np.: „buty kraków”, „buty na lato”, lub szczegółowe: „farba Dulux 5-L EasyCare czuję miętę”.
Eksperci SEO większości sklepów internetowych polecają tak zwane pozycjonowanie long tail. Ta strategia zakłada wybór fraz bardzo szczegółowych. Takie słowa klucze użytkownicy rzadziej wpisują w wyszukiwarkę, mają one więc mniejszą poszukiwalność, ale jeśli użytkownik szuka konkretnego produktu może to oznaczać, że jest zdecydowany na jego zakup. Jeśli taki klient trafi do sklepu online, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że sfinalizuje transakcję. W strategii długiego ogona sklepy pozycjonuje się na dużą liczbę fraz o mniejszej poszukiwalności.
W przypadku niektórych branż zalecana jest też strategia mieszana, wówczas sklepy pozycjonuje się zgodnie z zasadami long tail, ale oprócz tego promowane są też frazy ogólne (sprawdź więcej – https://brandbay.pl/pozycjonowanie-sklepu-internetowego).
Warto w tym miejscu dodać, że ze względu na rosnącą popularność wyszukiwania głosowego warto też uwzględniać długie frazy będące całymi zdaniami, np. „gdzie w Łodzi kupić buty zimowe?”, albo „sklep online z butami”.
Pozyskiwanie linków
Tworząc ranking stron Google bierze pod uwagę także ilość i jakość linków zewnętrznych prowadzących do domeny. Im więcej i im lepsze linki tym wyżej strona pojawia się w wynikach wyszukiwania. Pozyskiwać linki można w różny sposób: umieszczając odnośniki do sklepu na blogach, w artykułach sponsorowanych, na forach internetowych, czy w mediach społecznościowych. Każdy sposób jest dobry. Jednak istnieje jeden warunek: domena, na której pojawia się link prowadzący do sklepu musi być wartościowa.
Analityka
Nieodłącznym elementem pozycjonowania sklepu internetowego jest ciągła analiza tak samej strony, jak i efektów działań SEO. Dzięki analizie można wykryć słabe punkty oraz poprawić niedociągnięcia. Warto korzystać z internetowych narzędzi, które pokazują ilu użytkowników odwiedza stronę www, jak długo na niej przebywają, jakie interakcje wykonują, w jaki sposób trafiają do sklepu. Wszystkie te informacje pomogą zweryfikować skuteczność działań SEO.
Zobacz
Dlaczego smartwatche Garmin są tak doceniane...
Smartwatche stają się coraz bardziej popularne, zwłaszcza wśród entuzjastów biegania. Dzięki...
Jak lokalne biura tłumaczeń wspierają...
Międzynarodowe projekty wymagają współpracy ludzi z różnych kultur i języków. Polska...
Czym jest nacinarka do kartonów?
Nacinarka do kartonów to maszyna przeznaczona do precyzyjnego i wydajnego cięcia tektury...
Komentarze (0)